Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi? (Dale Carnegie) - streszczenie książki

Obowiązkowa pozycja dla wszystkich, którzy chcą mieć dobre relacje z innymi i wywierać pozytywny wpływ na ludzi. Poznaj 34 lekcje, które sprawią, że będziesz bardziej lubiany, a inni będą chcieli z tobą przebywać.

Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi? (Dale Carnegie) - streszczenie książki

Dzięki tej książce:
✅ ludzie będą Cię bardziej lubili

✅ sprawisz, że ludzie będą przy Tobie szczęśliwsi

✅ nauczysz się pozytywnego wpływu na zachowanie innych.

Zachęcam do obejrzenia najpierw video-notatek z tej książki, a później do powtórki idei w podsumowaniu tekstowym.

Dołącz do społeczności BookTube.pl, aby otrzymać wszystkie moje notatki z książek, które czytam.

3 GŁÓWNE FUNDAMENTY:

PIERWSZY FUNDAMENT - NIE KRYTYKUJ INNYCH

1 - Nie krytykuj innych

Krytykowanie innych powoduje, że włącza im się reakcja obronna. Mechanizmy obronne powodują, że szukają oni usprawiedliwienia swoich czynów, a nie zmiany zachowania. Ludzie nie krytykują samych siebie za nic, nawet jeśli sami są w dużym błędzie (znajdą na to usprawiedliwienie).

Krytykowanie kogoś przez dłuższy czas odbiera tej osobie godność i obniża jego poczucie własnej wartości. Często będą nosić w sercu urazę do Ciebie, nawet przez wiele lat.

Zanim skrytykujesz postaw się w czyjejś sytuacji. Być może zachowałbyś się tak samo. Rodzice często krytykują dzieci za to, że nie zachowują się dojrzale, a sami byli krytykowani przez swoich rodziców w tym wieku. Dzieciom trudno być grzecznym. Nie mają jeszcze takich umiejętności. Zrozumienie i empatia potrzebna.

Dr. Johnson: “God himself, sir, does not propose to judge man until the end of his days. Why should you and I?”

2 - Poczekaj zanim napiszesz coś w złości.

Zanim napiszesz złośliwą wiadomość w emocjach do kogoś, lub słowa krytyki, poczekaj do następnego dnia. Często opanujesz swój impuls i podejdziesz do sytuacji konstruktywniej.

“A great man shows his greatness,” said Carlyle, “by the way he treats little men.” (Thomas Carlyle)

3 - Dawaj drugą szansę.

Przykład z pilotem Bobem Hooverem (zobacz w filmie).

DRUGI FUNDAMENT - LUDZIE CHCĄ BYĆ WAŻNI, ZAUWAŻENI, DOCENIANI

4 - Sprawiaj, że ktoś poczuje się przy Tobie ważny

Ludzie pragną znaczenia (bycia ważnym) jak jedzenia i powietrza. Przejawia się to w następujących zachowaniach:

  • opowiadanie o swoich dzieciach
  • dbanie o ubiór i wygląd
  • kupowanie drogich rzeczy
  • wpłacanie pieniędzy na pomoc innym
  • przyczyną przestępczości jest często szukanie uwagi ze strony innych

Zakładając że ludzie pragną znaczenia i uwagi tak bardzo jak jedzenia, to nieludzkim byłoby pozbawić kogoś jedzenia przez sześć dni z rzędu, a jednak często przez 6 miesięcy nie doceniamy drugiej osoby.

5 - Zawsze gdy kogoś spotykasz zakładaj że ta osoba jest lepsza od ciebie w jakiejś rzeczy i zawsze możesz się od niej czegoś nauczyć. Powiedz jej to.

Sprawiaj, że ktoś poczuje się przy Tobie ważny, a będzie Cię bardziej lubił. Przeciwnie, jeśli obniżysz czyjąś wartość, nie docenisz, to będzie Cię unikać.

Doceniając drugą osobę budzisz w niej entuzjazm i radość życia, a krytykując zabijasz w niej ambicje.

6 - Gdy ktoś popełni błąd, doceń najpierw to, co zostało dobrze zrobione.

Patrz na jasną stronę. Całość działania nie jest przecież zła.

7 - Doceniaj każdą osobę, którą spotykasz, nawet za najmniejsze rzeczy.

To nic nie kosztuje, a może uratować człowieka. Kogo dziś docenisz i za co? Zrób to od razu gdy skończysz czytać ten tekst.

Nie bądź jednak fałszywy, doceniaj tylko za to co szczerze docenić możesz.

A publiczna pochwała to już kosmos! 🚀

TRZECI FUNDAMENT - ODNOŚ SIĘ DO ZAINTERESOWAŃ DRUGIEJ OSOBY

8 - Jedyny sposób, aby wpływać na innych, to mówić o tym czego oni chcą i pokazać im jak mogą to zdobyć.

9 - Pokazuj, że chcesz pomóc innym.

W dzisiejszym świecie ludzie szukają swoich interesów więc osoba która bezinteresownie służy innym ma wielką przewagę.

10 - Jeśli chcesz aby ktoś coś zrobił, to spraw, żeby tego chciał - odnoś się do strefy zainteresowań.

Zanim coś zaproponujesz, zatrzymaj się i zapytaj się “co może zyskać druga osoba z tego.”

11 - Nie mów o sobie jaki świetny jesteś lub jak dużą masz firmę, ale pytaj czego brakuje drugiej osobie i pokaż korzyści jakie zyska jeśli Cię posłucha (zobacz książkę STORYBRAND).

Prosty przykład jeśli składasz CV do nowej pracy to pokaż jak pomożesz w realizacji celów firmy. Nie mów tylko o sobie.

Jeśli ktoś odmawia… poinformuj go jakie są plusy i minusy alternatywy którą wybrał. I pokaż też  korzyści z twojej propozycji dla niego.

Sprzedawcy nie sprzedają produktów, ale rozwiązania problemów, które interesują klientów. Nie kupujesz wiertarki ale dziurę w ścianie.

Dołącz do społeczności BookTube.pl, aby otrzymać wszystkie moje notatki z książek rozwojowych

📚 Odbierz dostęp do Booktube.pl na 14 dni za free!
Poznawaj najciekawsze książki biznesowe w 15 minut i zmieniaj swoje życie!
Ponad 70+ książek czeka na Ciebie
2 nowe streszczenia co miesiąc
3 kursy online w bonusie!

Zobacz więcej

Podcast / Blog