Zamień ten tekst na URL Webhooka

Autor książki:
Michelle Segar

NO SWEAT - Jak być systematycznym i skąd brać motywację?

Jak systematycznie ćwiczyć, rozwijać swoje nawyki i skąd brać motywację do działania. Ta książka poparta licznymi badaniami pomoże Ci wreszcie zacząć systematycznie ćwiczyć, dbać o swoje zdrowie dzięki drobnym nawykom.

Książka M. Segar jest szczególnie dedykowana osobom, które chcą kłaść nacisk na obecność aktywności fizycznej w swoim życiu, jednak ciężko im się zmotywować i wytrwać w nawykach tej sfery. Wiedza podana w tej książce przyda Ci się również w innych sferach życia!

POWÓD, BY ĆWICZYĆ

Twój motyw, przyczyna do rozpoczęcia aktywności fizycznej jest najważniejszy. Zły motyw ma fatalny wpływ na całą decyzję i budowanie nawyku. Nie chodzi jednak o sam cel, a o to, by był on odpowiednio nazwany, ważny jest konkret.

Robienie tego, co jest dla nas satysfakcjonujące to ogromna motywacja, zatem jak to przełożyć do ćwiczeń, a także innych sfer życia? Nie traktuj ćwiczeń jako obowiązek, a jako prezent dla siebie, jako coś, co sprawi, że będziemy od razu czuć się lepiej! Ćwicz dla siebie, nie dla innych! Ponadto pamiętaj, by nie nakładać na siebie za dużo od początku. Zacznij od spaceru, jednej pompki, kwadransa skakania na skakance… Jeśli powoli będziesz zwiększał trudność zadań, to łatwiej będzie Ci wytrwać w swoim postanowieniu.

LEPSZA MAŁA AKTYWNOŚĆ, NIŻ ŻADNA

Po jakim czasie wykonane przez Ciebie ćwiczenia akceptujesz jako wykonany trening? Przez ciągłe dążenie do perfekcyjności niestety możemy się demotywować. Pamiętaj, że każdy trening jest wartościowy, niezależnie od tego, czy trwa 20 czy 60 minut!

Ważne jest, by wytrwać w nawyku mimo codziennych turbulencji i spraw bieżących. Ponadto lekarze twierdzą, że dla zdrowia powinniśmy się ruszać codziennie przynajmniej 10 minut. Ale czy pomyślałeś o tym, nie jako o wygospodarowaniu 10 minut na ćwiczenia w ciągu dnia, a jako zebranie sumy naszej aktywności każdego dnia jako 10 minut? Nie chodzi też w tych 10 minutach o to, by się maksymalnie zmęczyć, a po prostu o jakąś aktywność, może to być jazda na rowerze, przysiady, etc. Zacznij od jednej pompki!

WYKORZYSTUJ DROBNE OKAZJE

Autorka nazywa te drobne okazje do aktywności OTM (ang. opportunities to move). Wymienia bardzo wiele możliwości codziennego ruchu, które zsumowane jak najbardziej mogą nam zastąpić stały godzinny trening! Oto one:

  1. Zamiast iść skróconą trasą idź tą dłuższą.
  2. Rozmawiając przez telefon przechadzaj się! Na zewnątrz lub w pokoju.
  3. Jeśli planujesz spotkanie z kimś, np. w pracy, zaproponuj aktywne spotkanie, spacer wokół budynku, na stojąco, nie przy biurku, wygodnie.
  4. Aktywne czekanie. Nie czekaj na siedząco. Wykorzystaj tę okazję do spaceru czy jakiejś innej aktywności, którą masz dostępną w otoczeniu. Jak najmniej siedzenia! Traktuj to jako “przekąskę ruchową”!
  5. Zacznij tańczyć! 3 minutki do ulubionego utworu, np. w łazience, na zewnątrz,w  formie przerwy od pracy. Nie dość, że jest to idealna okazja do ruchu, to dodatkowo jest to idealna okazja do podniesienia poziomu endorfin!
  6. Jeśli spotykasz się ze znajomymi zaproponuj aktywność fizyczną w ramach spotkania, kawę zamiast wypić w kawiarni weźcie na wynos, może mecz siatkówki zamiast spotkania przy jedzeniu.
  7. Jeśli masz psa wyprowadzaj go częściej na spacer, niż robiłeś to dotychczas.
  8. Jeśli masz taką możliwość, to korzystaj ze stania przy biurku, zamiast siedzenia.
  9. Jeśli dużo podróżujesz, to nie siedź czekając na lot, a pospaceruj, postój! Jeśli masz okazję do tego, by nie siedzieć, to nie siedź! :)
  10. Warto sobie ustawić przypomnienie o małym ruchu, np. przysiad, pompka, w telefonie czy smartwatchu.
  11. Zdrowy styl życia to ciągłe krótkie ruchy, nie dwugodzinny blok ćwiczeń. Ta opcja może się łatwo nie sprawdzić, przez codzienne sytuacje bieżące czy zmęczenie.
  12. Priorytetyzacja aktywności fizyczną! Jeżeli my sami nie zadbamy o nasze zdrowie, to nikt tego za nas nie zrobi! Aktywność fizyczna to idealne narzędzie do regeneracji i dbania o siebie, także ze względu na bycie sprawnym, by służyć innym. To powinien być jeden z ważniejszych, albo najważniejszy, punkt Twojego dnia.
Powrót do bazy