Zamień ten tekst na URL Webhooka

Autor książki:
Jake Knapp

MAKE TIME (Zarządzaj swoim czasem).

Jak skupić się na tym co najważniejsze, jak lepiej zarządzać swoim czasem i nie ulegać rozproszeniom. Poznaj 2 złodziei, którzy kradną Twój czas i zobacz jak ich pokonać.

W czym Ci pomoże ta książka?
W znalezieniu czasu dla siebie w zabieganym świecie.

Dzięki niej:
✅ zdefiniujesz swój najważniejszy punkt dnia (daily highlight)
✅ znajdziesz czas na to, co najważniejsze
✅ zadbasz o siebie, aby być zdrowszym i mieć więcej energii

Zachęcam do obejrzenia najpierw video-notatek z tej książki, a później do powtórki idei w podsumowaniu tekstowym.


Podsumowanie tekstowe - idee z książki warte zapamiętania:

🤺 1 - W dzisiejszych czasach 2 siły rywalizują o każdą chwilę naszego dnia. O czym mowa?

Mamy dwóch wrogów produktywności, których musimy pokonać. Przez nich jesteśmy stale zajęci.  Chodzi o “modę na bycie zajętym” oraz o “baseny infinity”. Już wyjaśniam…

🤯 2 - “Moda na bycie zajętym” nas przytłacza

Po pierwsze, współczesna kultura mówi, że musimy pozostawać zajęci w pracy i życiu. To jak odznaka honoru. Jeśli nie, to czujemy się WINNI, że nie robimy nic.

Powstaje lęk i strach, że jeżeli nie jesteśmy zajęci, to zostaniemy w tyle…, że jeśli chcemy sprostać wymaganiom, które narzuca na nas społeczeństwo, to musimy wypełnić każdą minutę życia (źle rozumianą) produktywnością - aktywizmem.

Objawia się to w nadmiarze spraw, pomysłów, wypchanych kalendarzy i niekończących się listach zadań.

🏊‍♂️ 3 - Uważaj na “Baseny Infinity”

Drugą siłą walczącą o naszą uwagę są „baseny infinity” (infinity = nieskończone), czyli aplikacje, przez które można „popłynąć”. Wystarczy, że ruszymy kciukiem i pojawią się nowe treści na Facebooku, Instagramie, Tiktoku, YouTubie. Zawsze więcej “wody” się znajdzie w basenie, abyśmy mogli dalej “płynąć”, czyli tracić na nie czas.

Media społecznościowe są tak projektowane, by utrzymać naszą uwagę jak najdłużej. To konkuruje z Twoim czasem na rzeczy ważne. Bo trudno się oprzeć sprawdzeniu kolejnej treści. Autor książki pracował kiedyś w Google więc wie, jak to wygląda od środka.

Polecam aplikację “Freedom” do eliminowania “basenów infinity” 🙂

📱 4 - Zmień “ustawienia domyślne”

Często działamy na automacie, zamiast zastanowić się czy to ma sens. Dla przykładu, domyślne ustawienia w telefonie powodują, że wyskakuje Ci zbyt wiele powiadomień, które Cię rozpraszają.

Inne ustawienia domyślne widać np w firmach, gdzie spotkania domyślnie trwają 60 minut. Czasem 30 minut. A mogłyby trwać np. 7 min - gdybyśmy zmienili myślenie.

Lub często domyślnie zgadzasz się na nowe propozycje, choć już nie masz na to czasu.

Zastanów się, gdzie w Twoim życiu działać domyślnie, i przez to tracisz czas. Zmień to, a odzyskasz czas.

🔦  4 - Codziennie rano wybieraj tzw. Daily Highlight - czyli Najważniejszy Punkt Dnia.

Skąd masz wiedzieć czym jest Twój najważniejszy punkt dnia? Wybierz to, co jest:

  • najbardziej pilne (co MUSISZ dziś zrobić)
  • lub co da Ci największą satysfakcję (co pod koniec dnia da Ci najwięcej satysfakcji)
  • lub radość (co mi dziś przyniesie radość i jest pożyteczne)

Może być to zadanie ze sfery pracy lub prywatnej. Coś co jest dla Ciebie ważne. Dla mnie może być to stworzenie skryptu do tego video lub jego nagranie.

📆  5 - Umieść Daily Highlight w kalendarzu

Kiedy zdefiniujesz swój najważniejszy punkt dnia, to aby pokonać rozproszenia musimy umieścić to w kalendarzu. Jeśli tego nie zrobimy, to inne sprawy bieżące zajmą jego miejsce - automatycznie.

Korzystając z kalendarza zwiększasz prawdopodobieństwo wykonania zadania nawet kilkukrotnie!

🛑  6 - Naucz się odmawiać. Mów NIE.

Domyślnie mówimy TAK na wiele propozycji. Czas to zmienić. Zacznij “rekrutować” nowe propozycje od innych (i od samego siebie), zanim zaangażujesz w to swój czas i energię. Wiele odrzucaj. Zrób to uprzejmie, pokaż szczerość, ale nie czuj się winny, że odmawiasz.

Prościej jest odmówić mimo obaw, że ktoś się obrazi, niż przyjąć zobowiązanie, którego nie jesteśmy w stanie zrealizować. W tym drugim wypadku relacja może ucierpień znacznie bardziej.

🤩  7 - Jedna duża rzecz każdego dnia daje więcej satysfakcji niż…

Większą satysfakcję mamy ze skupiania się na jednej, dużej rzeczy, każdego dnia, niż na odhaczaniu dużej ilości małych zadań (które czasem nie mają większego znaczenia dla naszych celów). W następnym punkcie powiem o tym, jak taką dużą rzecz wybrać.

✅  8 - Lista rzeczy, które MOŻNA BYŁOBY zrobić.

Zamiast korzystać z tzw. list zadań (to-do list), autor proponuje stworzyć listę wszystkich rzeczy, które można byłoby zrobić (The Might-Do List). Do tej listy wpisujesz różne zadania, a w następnej kolejności, np. przy wieczornym planowaniu dnia wybierasz JEDNĄ DUŻĄ RZECZ (czyli Highlight) z tej listy i wpisujesz do KALENDARZA. Dzięki temu nie pogubisz się nadmiarze zadań i dobrze wybierzesz priorytety.

🚧  9 - Twórz przeszkody dla rozpraszaczy

Następne punkty będą dotyczyć najważniejszych strategii “osłaniania” Najważniejszego Punktu Dnia (Daily Highlight), aby mieć laserową koncentrację. Pierwsza z nich to tworzenie przeszkód dla rozpraszaczy. Przykład: jeśli pracujesz w biurze i często rozpraszają Cię współpracownicy, to załóż słuchawki z aktywną redukcją hałasu. Dzięki temu nie będziesz słyszeć co mówią, a dodatkowo stworzysz psychologiczną barierę, polegającą na tym, że gdy widzi Cię znajomy w słuchawkach, to dwa razy zastanowi się zanim podejdzie do Ciebie.

📱 10 - Zrezygnuj z porannego sprawdzania co słychać w internecie

Ten nawyk może kosztować Cię nie tylko stracony czas, ale może również wpłynąć na Twój nastrój na cały dzień. Czym się karmimy z rana, czy to pozytywnymi treściami czy negatywnymi kształtuje nasze myślenie. Zamiast sprawdzania wiadomości z samego rana, stwórz poranne rutyny, które dodadzą Ci energii i motywacji na cały dzień!

🔌 11 - Podłącz internet do regulatora czasowego

Jeśli twoje uzależnienie od sprawdzania mediów społecznościowych, wiadomości jest tak duże, że nie potrafisz się opanować, to zakup prosty regulator czasowy, który połączysz z routerem i najzwyczajniej odetnij do niego dostęp w określonych godzinach. Czasem najprostsze rozwiązania są najskuteczniejsze. To nie przypadek, że najlepiej idzie nam praca w trybie samolotowym, np. w samolocie, albo gdy zabraknie prądu 🙂.

🕳 12 - Unikaj KRATERÓW CZASOWYCH

Jeśli opublikujesz coś w internecie, to powstrzymaj się od ciągłego sprawdzania jak Twój “post” się spisał. Przestań sprawdzać statystyk kilka razy dziennie. To tzw. krater czasowy, który Cię pochłania - często na cały dzień. Dodatkowo nie rodzi to nic konstruktywnego, bo w tym czasie, mógłbyś zrealizować inne ważniejsze zadania. Nie mówiąc już o ryzyku frustracji z niezrealizowanych oczekiwań.

📩 13 - Sprawdzaj pocztę raz dziennie - pod koniec dnia i usuń aplikację Mail z telefonu

Znowu konkretna rada, aby nie popłynąć w krater czasowy związany ze sprawdzaniem emaili. Autor zaleca ustalenie jednego czasu dziennie na czytanie poczty, a następnie zamknięcie programu. Aplikacja na telefonie nie tylko utrudnia skupienie podczas dnia, gdy słyszysz powiadomienia, ale również budzi pokusę do ciągłego zaglądania “co jest nowego”. To jak hazard.

📺 14 - Postaw TV w kącie pokoju - stosuj strategię a la carte

Jak to bywa najczęściej w każdym domu, telewizor zajmuje centralne miejsce w salonie. To błąd. Domyślnie mamy bowiem nastawiony czas wolny pod TV. Mówiliśmy wcześniej o stwarzaniu barier dla rozproszeń, a takie usytuowanie telewizora jest czymś przeciwnym. Dobrym rozwiązaniem może być również pozbycie się całkowicie TV na ścianie i kupienie rzutnika, którego wyciągamy gdy naprawdę chcemy coś obejrzeć. Stosuj strategię a la carte, jak w restauracji - wybierasz danie jakie chcesz, a nie jesz wszystko jak leci. To zdrowsze.

🏃 15 - Zapewnij sobie codzienny ruch

Chodzenie jest lekarstwem na wszystko. Odpręża umysł i ciało po długim dniu spędzonym w pracy. Jest też świetną przerwą między zadaniami. Dotleniając umysł, ruszając mięśnie zwiększysz swoją produktywność. Zaplanuj w kalendarzu chociaż 20 minut każdego dnia na chodzenie.

🍫 16 - Zamień cukier i słodycze na gorzką czekoladę

Każdy z nas ma czasem ochotę na coś słodkiego. Szczególnie do kawy. Autor proponuje wziąć kawałek gorzkiej czekolady, co da Ci korzyści zdrowotne oraz utrzyma dłużej Twój poziom energii niż cukier.

👀 17 - Obserwuj co u Ciebie działa

Walka o więcej czasu i produktywność to ciągły proces. Autor proponuje metodę naukową.  Obserwuj co działa u Ciebie, a co nie. Następnie zgaduj dlaczego coś działa, albo nie. Eksperymentuj (zmień coś) by zweryfikować swoją hipotezę. I sprawdź wyniki przy następnej okazji. Prościej mówiąc potrzebujesz czasu na refleksję, aby nie jechać na autopilocie.

Dodatkowe linki:

Dziękuję Ci za subskrypcję BookTuba, gdyż w ten sposób wspierasz mój projekt, dzięki któremu więcej osób może poznawać ciekawe idee.

Masz pytania, sugestie, propozycje? Napisz do mnie: kontakt@michalszczepanek.pl

Powrót do bazy