Zamień ten tekst na URL Webhooka

Nazwa kursuNazwa lekcji
Kontynnuj oglądanie
Powrót do bazy

BookTube Notes #5 - Książka 7 NAWYKÓW SKUTECZNEGO DZIAŁANIA - Stephen Covey

Posłuchaj nagrania notatek video i powtórz za jakiś czas notatki tekstowe

NAWYK 1 - BĄDŹ PROAKTYWNY

Czyli odpowiedzialny za swoje własne życie.

Każdy ma wolną wolę, jest wolny, ale jest za ten wybór odpowiedzialny.

„To, kim jestem dzisiaj, zawdzięczam swoim wwczorajszym wyborom",

  • Nasz los zależy przede wszystkim od naszych wyborów a niekoniecznie od okoliczności w których przyszło nam żyć.

Taki człowiek nie musi się usprawiedliwiać ani szukać winnych. To jest podstawa skuteczności w naszym życiu.

  • Dzisiaj jesteś sumą swoich wcześniejszych decyzji (wyborów) z przeszłości. Jakie podejmiesz dzisiaj wybory wpłynie na ciebie jutro i za kilka lat.

Proaktywność to inaczej przedsiębiorczość. Przedsiębiorcy tworząc i sprzedając produkty rozwiązują problemy. Każdy musi być przedsiębiorcą w swoim życiu.

Możemy być proaktywni i działać w sferze w której mamy wpływ, albo osiąść na laurach.

proaktywność vs reaktywność

  • Bądź częścią rozwiązania, nie częścią problemu.

Zajmuj się tylko tym, na co masz wpływ

Człowiek odpowiedzialny zajmuje się wyłącznie sprawami, na które ma wpływ i nie zajmuje się sprawami, na które nie ma wpływu. Dzięki temu nie marnuje swojej energii na sprawy, które leżą poza jego zasięgiem.

Może Cię wiele rzeczy interesować, ale niekoniecznie mas zna to wpływ (krąg wpływu)

Nie narzekaj na rzeczy, na które nie masz wpływu. Tracisz swoją energię i pogarszasz jakość życia. Nie przejmujmy się sytuacją geopolityczną, na którą nie mamy żadnego wpływu.

To nie zewnętrzne okoliczności, lecz podejmowane wybory decydują o wartości naszego życia i tego czego uda nam się dokonać.

Twój obszar zainteresowania niech będzie ograniczony do tego na co masz wpływ.Nie zajmuj się innymi rzeczami bo tracisz czas i energię. Pojawiają się negatywne emocje, narzekanie...W ogóle się tym nie interesuj

Nie mamy wpływu na to, jakie bodźce do nas docierają w postaci myśli, uczuć czy zdarzeń. Jednak od nas zależy jak na to zareagujemy, jakie wyzwolimy emocje i jaką podejmiemy decyzję.

NAWYK 2 - ZACZYNAJ Z WIZJĄ KOŃCA

Wszystkim co robimy szukajmy końca szukajmy celu.

Cokolwiek robisz zadawaj sobie pytanie po co to robię jaki jest cel mojego działania.

„we wszystkim co robisz, patrz końca”

Jeśli nie masz celu, nigdzie nie dojdziesz. Dotyczy to również naszej misji życiowej, w której zawierają się pytania: po co żyję? Co chciałbym, aby po mnie zostało? Komu jestem potrzebny?

ćwiczenie - Wyobraź sobie swój własny pogrzeb. Jeśli głęboko się zastanowisz, co chciałbyś usłyszeć na swoim pogrzebie, znajdziesz swoją definicję sukcesu.

Ja też proponuję wam ćwiczenie zastanówcie się co chcecie aby o was z napisano w wikipedii co chcecie żeby przyszłe pokolenia o was przeczytały.

Nie którzy odkrywają swoją misję życiowa przez kilka lat nie przejmujcie się jeżeli jeszcze jej nie odkryliście ważne żeby nie przestawać jej szukać.

Warto się zostanowić czy przez nasze codzienne zadania przybliżamy się do naszych marzeń.

NAWYK 3 - RÓB NAJPIERW TO, CO NAJWAŻNIEJSZE

W tym nawyku chodzi o to aby dobrze zarządzać swoim czasem, ustalić priorytety i od nich zacząć.

DZIŚ MAMY ZA DUŻO CZASU.

doba każdego człowieka ma dokładnie 24 godziny to bardzo dużo czasu… 1440 minut w ciagu dnia > 1000 minut na działanie (gdy odliczymy sen). wiecie co możemy zrobić przez 8 godzin!?

Właśnie przez to że mamy za dużo czasu, nie wiemy co z nim zrobić.

Zaczyna nam go brakować kiedy źle układamy swoje priorytety

Może zauważyłeś w swoim życiu taki paradoks, że im więcej masz obowiązków tym lepiej potrafisz być zorganizowany.

Wrogiem „najlepszego” jest często „dobre”.

Trzeba zdecydować, co jest dla nas najważniejsze, i mieć odwagę – uprzejmie, z uśmiechem, i bez przepraszania – powiedzieć „nie” innym sprawom. Aby móc to zrobić, trzeba mieć większe „tak”, płonące w środku.

NAWYK 4 - MYŚL W KATEGORIACH WYGRANA - WYGRANA

Następne 4 nawyki dotyczą skutecznych relacji międzyludzkich poprzednie dotyczyły osobistej efektywności i spójności a teraz powiemy o dobrych relacjach z innymi.

Metoda win-win zachęcać ma strony do współpracy i znalezienia odpowiedniego rozwiązania, a nie do rywalizacji.

Przykład pomarańczy.”Here is an orange. 2 people want it. In positional negotiating, they divide the orange in 1/2. Each get 1/2 an orange. Had they used interest-based negotiating, or win-win, they would have found out that one needs the orange skins to make a cake. The other needs to eat the orange. That being the case, they would have given all the skin to person A, and the entire orange meat to person B. Both would have won, hence “win-win negotiating”.

Nie kompromis

Metody win-win nie należy mylić z kompromisem, przy którym każda ze stron zazwyczaj musi z czegoś zrezygnować,  możemy go raczej porównać do remisu. Określimy go zatem jako przegraną obydwu stron, czyli lose-lose (przegrany-przegrany).

Dla przykładu Dobry rezultat negocjacji to taki, który jest akceptowany przez wszystkich, jest uczciwy i nie pozostawia nikogo w poczuciu przegranej (win-win).

Głównym założeniem metody win-win jest osiągnięcie takiego rozwiązania, przy którym każda ze stron konfliktu poczuje się jak jego zwycięzca.

Na dłuższą metę tylko relacja wygrana-wygrana ma sens.

NAWYK 5 - STARAJ SIĘ NAJPIERW ZROZUMIEĆ I POTEM BYĆ ZROZUMIANY

W relacjach z innymi Marnujemy bardzo dużo czasu i energii na nieporozumienia, których moglibyśmy uniknąć!

Dlaczego?

Ile razy słuchamy nie po to, żeby zrozumieć, ale żeby odpowiedzieć?

To, co przybliża obie osoby do siebie, to ROZMOWA. W rozmowie biorą udział nie tylko słowa, które są odpowiedzialne za 7% przekazu, lecz również ton głosu (34%) i mowa ciała (pozostałe 59%). Im rzadziej rozmawiamy, tym mamy mniejsze szanse na dobrą komunikację. Wrogiem dobrych relacji są tzw. „ciche dni”. Jeśli mamy coś do zarzucenia drugiej osobie, to w tych cichych dniach nasza chmura zapełnia się bardzo złą zawartością.

Jeśli jednak skupimy się na sobie, to komunikacja może być naprawdę trudna.

NAWYK 6 - SYNERGIA

1+1=3 🙂

Działanie w parze jest efektywniejsze niż działanie osobno.

NAWYK 7 - OSTRZENIE PIŁY

Znajdź czas na odpoczynek. Jak tniesz drzewo to musisz mieć czas na zaostrzenie piły, w przeciwnym wypadku twoja praca będzie nieskuteczna.

Powrót do bazy