Zamień ten tekst na URL Webhooka

Nazwa kursuNazwa lekcji
Kontynnuj oglądanie
Powrót do bazy

BookTube Notes #2 - Książka FINISH - Jon Acuff (streszczenie) » Jak pokonać perfekcjonizm i dokończyć to, co zacząłeś?

Posłuchaj nagrania notatek video i powtórz za jakiś czas notatki tekstowe

Podsumowanie tekstowe

Dzisiaj zajmiemy się książką pt. FINISH (z ang skończ, dokończ).

Książka FINISH jest świetną pozycją dla tych, którzy mają problem z perfekcjonizmem. To właśnie perfekcjonizm, wg autora przeszkadza nam dzisiaj w osiąganiu naszych celów.

Łatwo się mówi ze coś zrobisz ale trudniej rzeczywiście to zrobić.

W tym odcinku powiem Wam o 6 kłamstwach, w które wierzymy, w które perfekcjonizm chce byśmy wierzyli i byli nieskuteczni, ale również powiem o 6 strategiach jak pokonać perfekcjonizm.

Perfekcjonizm - twój wróg.

Naszym największym wrogiem w dążeniu do celu jest właśnie perfekcjonizm.

Dlaczego?

Bo wmawia nam, i to jest jego pierwsze kłamstwo, że MUSI być perfekcyjni we wszystkim co robimy.

Zobaczymy co by się stało gdyby wszyscy wszystko musieli mieć perfekcyjne. Żaden projekt nie ujrzałby światła dziennego bo w każdej rzeczy można byłoby coś zrobić lepiej.

Ja bym sobie myślał że nie opublikuje tego filmu dopóki nie będzie perfekcyjny.

Perfekcyjny nigdy nie będzie bo perfekcja jest nieosiągalna można dożyć do perfekcji ale nigdy nie możemy jej osiągnąć. Zawsze można zrobić coś lepiej, zawsze mogłem lepiej zmontować ten film zawsze mogłem lepiej przekazać wiedzę z danej książki… ale liczy się to, że opublikowałem ten film, a nie to, że pracowałbym nad nim nawet przez rok, a i tak nie byłby perfekcyjny.

1 Kłamstwo perfekcjonizmu - "musisz być perfekcyjny"

Przeciwieństwem perfekcjonizmu nie jest porażka (że nie udało nam się osiągnąć ideału), ale przeciwieństwem perfekcjonizmu jest SKOŃCZONA RZECZ.

Przestajemy realizować swoje cele jeżeli przestajemy być perfekcyjni.

Dla przykładu:

Jeżeli zaczynamy nową dietę przez pierwszy tydzień idzie nam całkiem nieźle ale np. 8 dnia idziemy do znajomych i nie te nam się trzymać diety to od ósmego dnia zaczynamy odpuszczać i tracimy wiarę w proces.

Albo zaczynamy zbierać paragony, chcemy zadbać o swój budżet dlatego zaczynamy liczyć transakcję ale któregoś paragonu zapominam wziąć cały proces przestaje dla nas mieć znaczenie odpuszczamy liczeniem bo jednego paragonu sobie nie wzięliśmy nie jest to perfekcyjne więc odpuszczamy

Jedna porażka, jeden dzień przerwy, nie ma sensu kontynuować.

Musimy zaakceptować nieperfekcyjność.

Nie możemy perfekcyjności uważać za standard.

Skończone jest zawsze lepsze od perfekcyjnego.

2 kłamstwo dotyczy wielkości celu

Perfekcja wmawia Ci, że Twój cel musi być OGROMNY - jak największy, ambitny.

Słyszymy we wszystkich motywacyjnych przemówieniach “stawiaj sobie ogromne cele”.

Jednak nauka podaje coś zupełnie przeciwnego - podzielenie swojego celu na pół zwiększa o 63% jego szanse osiągnięcia.

Ludzie z natury stawiają sobie zbyt duże cele.

Popadamy w złudzenie planowania. Wydaje nam się, że jesteśmy coś w stanie zrobić szybciej niż w rzeczywistości nam to zabiera czasu

Dlatego jeżeli masz pomysł co chcesz zrobić podziel to na pół lub wydłuż czas osiągnięcia tego celu dwukrotnie - wtedy paradoksalnie zwiększasz swoje szanse osiągnięcia tego (nawet większego) celu.

3 kłamstwo perfekcjonizmu: możesz mieć wszystko

Możesz angażować się we wszystko

Jednak jedynym sposobem aby osiągnąć swój cel jest zaangażowanie w niego czasu i to czego nie chcemy przyznać to fakt że jeżeli daje mu czemuś czas to gdzieś musimy czemuś czas odebrać (konieczność wymiany)

Biorąc wszystko na siebie ryzykujemy wypalenie i porażkę.

Autor wyraźnie mówi że nie możemy mieć wszystkiego - zapomnijmy o tym.

Mamy dwie opcje - albo próbować robić wszystko naraz i ponieść pewną porażkę …albo zdecydować co eliminujemy aby skupić się na tym co dla nas najważniejsze

Skąd się bierze branie na siebie tak wielu rzeczy?

Z honorowych pobudek - wydaje nam się, że będziemy zasługiwać na docenienie jeżeli będziemy robić wiele rzeczy naraz

Dlatego warto zastosować strategiczną niekompetencję.

np. nie Możesz być obecny we wszystkich platformach społecznościowych na 100% musisz zdecydować w jakiej platformie nie będziesz kompetentny w jaką platformę nie inwestujesz swojego czasu na rzecz innej strategicznie bez poczucia winy.

Możesz zdecydować się na pewien czas nie dbasz o swój ogródek jeżeli chcesz napisać swoją książkę. Lub odpuszczasz bycie na bieżąco z serialami gdy realizujesz ważny dla siebie projekt Jeżeli chcesz się odchudzać to możesz odpuścić wyjścia ze znajomymi które wiążą się z nadmiernym jedzeniem.

4 kłamstwo perfekcjonizmu: przyjemność z pracy jest zła.

Błędne myślenie: Jeżeli dobrze się bawisz podczas wykonywanej pracy to coś robisz nie tak. Jeżeli odczuwasz radość przy pracy to tracisz czas.

W dzisiejszym świecie gdzie liczą się liczby przyjemność, satysfakcja z pracy, radość wydaje się być zbędne, a to właśnie od niej liczby zależą!

Perfekcjonizm wmawia Ci że san to strata czasu i nie wnosi żadnej wartości w twoją pracę - musisz pracować ciężko męczyć się pocić się i wtedy osiągniesz sukces.

Jakie ludzie mają skojarzenia ze słowem cel? Najczęściej są to dyscyplina ból zmaganie frustracja przezwyciężanie swoich słabości harowanie, zarywanie nocy.

Jeżeli tak będziemy myśleć to robimy sobie dużą szkodę.

Zadaj sobie pytanie: jak mogę uczynić cel przyjemniejszym?

Jeżeli nie lubisz ćwiczyć ale lubisz oglądać telewizję to połącz te dwie rzeczy, ćwicz tylko i włącznie wtedy kiedy oglądasz telewizję lub inaczej nie oglądaj telewizji jeżeli nie ćwiczysz jedyny dostęp do telewizji będziesz miał w trakcie ćwiczeń - zamiast leżeć na sofie możesz zrobić coś produktywnego.

Wtedy będzie miał pozytywne skojarzenie z ćwiczeniami które wcześniej.

Zatem radość nie jest dodatkowa - radość jest konieczna aby osiągać dobre rezultaty.

5 kłamstwo: musisz korzystać z wymówek

Im bliżej jesteś celu, tym bardziej interesujące wydają się inne rzeczy, które od tego celu mogą cię rozpraszać. (Shiny Object Syndrome)

Perfekcjonizm rozprasza cię na dwa sposoby za pomocą kryjówek i pozornie szlachetnych wymówek.

  1. Kryjówki to miejsca, w których się chowasz zamiast skupić się na swoim celu

Wolisz się schować niż stawić czoła wyzwaniu z obawy przed porażką. Angażujesz się w nic nie znaczące czynności i zadania. Złudzenie produktywności. Np sprawdzanie maili.

  • Znajdź miejsca gdzie się chowasz - świadomość i potrzeba zmiany.

To złudzenie bycia produktywnym a tak naprawdę jesteśmy tylko zajęci zadaniami które nie mają większego znaczenia.

  1. SZLACHETNE WYMÓWKI

Inny objaw perfekcjonizmu to szukanie wymówek dlaczego nie możesz realizować swojego celu teraz „Dopóki nie zrobie czegoś….” - odwlekanie na idealny moment… nie jesteś dostatecznie gotowy, musisz iść na różne kursy, czytać niezliczona liczbę książek by zacząć. To Bzdura. Zamień “Dopóki nie…” na “mam wszystko co potrzeba by zacząć…” nie zaczynaj od mistrzostwa świata, zacznij od pierwszych zawodów.

Ostatnie kłamstwo perfekcjonizmu: mały progres nie ma znaczenia, jeśli robisz małe postępy  - odpuść sobie.

Odpuścimy realizowanie jakiegoś celu sprawdźmy liczby tzn. ile już zrobiliśmy, bo może nam się subiektywnie wydawać że nic nie zrobiliśmy, kiedy tak naprawdę zrobiliśmy kawał dobrej roboty

Perfekcjonizm nienawidzi liczb on działa na emocjach emocje mogą Cie okłamać ale liczby nie.

Dlatego ważne abyśmy śledzili swoje rezultaty chcą się odchudzić musimy sobie mierzyć ile waży ile jemy kalorii ile uda nam się schudnąć.

“Perfectionism hates data. Why? Because emotions lie, data doesn’t.”

Ustal liczby które będziesz mierzyć i na których będziesz opierać swoją opinię o swojej skuteczności nie opieraj jej tylko na emocjach że nie czujesz jakbyś coś robił albo pacz na liczby i zobacz idę udało ci się zrobić pomnóż to przez kolejne dni i zobacz gdzie będziesz za rok jeżeli wytrzymasz to tempo.

Powrót do bazy